Cât de repede alegem să învățăm

Suntem agricultori de cand ne stim. Pamanturile noastre fertile si produsele obtinute din agricultura ne-au adus renumele de “Granar al Europei”. Exporturile de legume ale Romaniei atingeau cantitati insemnate.  Atunci ca si acum doar o mica parte din legumele produse in Romania ajung pe mesele romanilor.

Incepand cu anii ’90, prin intrarea pe piata a marilor retaileri, abundenta produselor, aduse din import , satisfice cele mai diverse si sofisticate gusturi. Cu toate acestea toti tanjim dupa gusturile autentice romanesti.

In prezent legumicultorii romani se afla pe pozitia de invatacei in relatia cu marile lanturi de magazine. Stiu sa produca, au experienta dar au de invatat adaptarea la noile conditii de comercializare: standardizare, uniformitate, cantitati, etichetare, ambalare, etc.

Internetul abunda de articole pe aceasta tema. Majoritatea prezinta ideile unor multinationale care au inregistrat brand-uri sau au dezvoltat programe pentru preluarea legumelor de la producatorii locali.  Asa au aparut: “Gusturi romanesti” brand inregistrat Mega Image, “Bun din Romania” – brand inregistrat Billa, “De-ale noastre” – program initiat de Metro Cash & Carry,  “Dor de gust” – program initiat de Asociatia Cultivatorilor de legume, Organizatia profesionala PRODCOM si Centrul de comunicare al Fermierilor din Romania, “Tara mea”- brand inregistrat Kaufland, “Direct de la producator” – program initiat de Cora si lista poate continua cu restul marilor retaileri.

Conditiile impuse de marile lanturi de magazine sunt de multe ori greu de indeplinit de micii producatori, dar unii invata foarte repede si depun eforturi in acest sens. Legumicultorul roman ar trebui sa invete sa ofere un standard calitativ si o uniformitate fara sa renunte la gustul de altatdata beneficiind de sprijinul unora dintre retaileri in procesul de productie, ambalare si/sau distributie.

Se doreste asadar o cooperare intre producatorii locali si marile lanturi de magazine cat mai fructuoasa si mai benefica pentru toate partile: consummator, retailer si producator.

Va oferim mai jos link-urile a doua articolele interesante.

http://www.magazinulprogresiv.ro/articole/de-vorba-cu-directorul-de-achizitii-al-lidl-despre-parteneriatele-cu-producatorii-locali

http://www.iaa.ro/Articole/Comunicate/Tot-mai-multi-producatori-locali-acceseaza-programul-mega-image-gusturi-romanesti-de-la-gospodari/8781.html